ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ

1. Έργα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη

O_pethamenos_kai_h_anastashΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, Ν[ΙΚΟΣ] Γ[ΑΒΡΙΗΛ]: Ο πεθαμένος και η ανάσταση, δεύτερη έκδοση, <Αιγόκερως>, Θεσσαλονίκη 1970, σελ. 153 [‘‘Πώς να εξακολουθήσω την επαύριο του θανάτου; Κοντόφθαλμη η αγάπη κι ανώφελη η υπομονή. Αδύναμη η θέλησή μου βασανίζεται. Μονάχος συλλογιέμαι λυπημένα. Ακίνητος μπροστά στο παράθυρο βλέπω. Φοβισμένος κλείστηκα στην ιδιωτική μου κάμαρη. Μυρίζω την υγρασία του τάφου. Κενός χώρος ο έλεγχος των σκέψεων με κομματιάζει. Βλέπω σκοτάδι. Η απειρία των εκδοχών δημιουργεί το χάος. Χάσαμε. Ακούσαμε τον ήχο που δόνησε τις αισθήσεις και διάβηκε. Πέρασε, πέρυσι. Άδεια τρύπα. Δεν μπορώ να παρηγορηθώ με το καθιερωμένο ότι ξανανταμώνουμε. Το σχήμα μου σαπίζει. Μετά την πρώτη στιγμή που θ’ ανοίξουν τον τάφο διαλύεται και το τελευταίο αχνάρι της ομοιότητας. Δυστυχής θρηνώ στο μακρινό, θλιμμένο νεκροταφείο. Απόγνωση σε τόση απόγνωση. Σκοτεινή ολοφυρόμενη ακολουθία. Καμιάν ελπίδα χαράς δεν μπορώ να στηρίξω. Περπατώ δίχως να μπορώ να βρω ευχαρίστηση. Ξένα και καταθλιπτικά τ’ αντικείμενα…’’] [Τιμή πώλησης: 53,50 ευρώ. Με έκπτωση: 40,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

Antreas_DhmakoudhsΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, Ν[ΙΚΟΣ] Γ[ΑΒΡΙΗΛ]: Αντρέας Δημακούδης και άλλες μαρτυρίες χαμού και δεύτερης πανοπλίας, <ΑΣΕ Α.Ε.>, Θεσσαλονίκη 1977, σελ. 275 [Σημείωμα του συγγραφέα / Αντρέας Δημακούδης / Άνοιξη / Με το βαποράκι / Ιωνάς Νεόπουλος ή κάπως έτσι / Ένας άνθρωπος που βαριέται / Φάση κηφήνων και καφενείων / Αγρύπνια / Συνοδός σκιά / Σχήμα λόγου / Κοπέλα στο Σταθμό / Υποσυνειδήτου κλίμαξ και σουρρεαλισμός / Ο κόσμος των Βυζαντινών / Προσπάθεια εντόπισης της βυζαντινής τέχνης στο σήμερα / Ο μοναχός στη βρύση / Άθως η δεύτερη πανοπλία / Μυστικιστικές απόψεις πάνω στην τοιχοποιΐα των εκκλησιών της Άρτας / Η συνέχεια] [Τιμή πώλησης: 67,00 ευρώ. Με έκπτωση: 50,00 ευρώ.]

Palaiotera_poihmata_kai_newtera_pezaΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Παλαιότερα ποιήματα και νεώτερα πεζά, <ΑΣΕ Α.Ε.>, Θεσσαλονίκη 1980, σελ. 179 [Εργα του ιδίου / Σημείωμα του συγγραφέα / Εισαγωγή / Ποιήματα {Ποίημα 1: Διδαχή – Ποίημα 2 – Ποίημα 3 – Ποίημα 4 – Ποίημα 5 – Ποίημα 6 – Ποίημα 7 – Ποίημα 8 – Ποίημα 9: Ραψωδία σχέσεων} / Πεζά {Το βασιλόπουλο που δε βλέπει ούτε ακούει – Επιστολή στους φίλους απ’ αφορμή ένα όνειρο με τον Πολιούχο Μυροβλύτη – Ένας που φοράει γαλάζια τσουράπια – Μαρία – Ουρανός πένθιμος – Έσω σχηματισμοί – Εικοσιτρείς Ιουλίου – Εξαλλαγή – Η κυρά Πορτοκαλένια – Ημέρες του Πάσχα – Μέρες εφτά – Διπλές χαρακιές – Νέκρωση και ζωή – Κινητά και ακίνητα – Σκηνογραφία ημερομηνίας τακτής – Μια απεικόνιση}] [Τιμή πώλησης: 32,00 ευρώ. Με έκπτωση: 24,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

Mhtera_ThessalonikhΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Μητέρα Θεσσαλονίκη. Κείμενα σε πεζό, τρίτη έκδοση, <Κέδρος>, Αθήνα 1982, σελ. 147 [Πρόσωπο και πόλη / Αγορά / Διάνοιξη οδού / Αρχοντικός αυλόγυρος / Μνήμη νεκρών / Ληξιαρχικώς / Τοπίο του είναι / Ένδον πόλη / Επιστροφή / Θεσσαλονίκη και ζωή / Σύννεφα και αναπολήσεις / Άποψη από τα βορειοδυτικά / Πανόραμα και ιστορία / Γραφικότητες / Πλατεία Ελευθερίας / Μητέρα Θεσσαλονίκη / Ο ναός του Πολιούχου] [Τιμή πώλησης: 29,00 ευρώ. Με έκπτωση: 22,00 ευρώ.]

SynodeiaΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Συνοδεία. Πεζογραφήματα 1936-1968, δεύτερη έκδοση, <ΑΣΕ Α.Ε.>, Θεσσαλονίκη 1984, σελ. 161 [Κατσαρίδες / Αηδίασμα / Η πορεία και το σταμάτημα / Μουγκός και ποιητής / Ύπνος και ξύπνος / Απ’ αφορμή το Πάσχα / Μια ψείρα / Νεαρά κόρη / Ανάγκη / Έξοδος / Βροχή / Το όνομα / Ένας δάσκαλος στη λίμνη / Βοροφρύνη, δηλαδή η κυρία Μαριγώ / Καλημέρα σας / Ο κύριος Κορέστης και η συνοδεία του / Ημερομηνίες / Του Λαζάρου] [Τιμή πώλησης: 32,00 ευρώ. Με έκπτωση: 24,00 ευρώ.]

o_pethamenos_kai_h_anastashΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, Ν. Γ.: Ο πεθαμένος και η ανάσταση, τρίτη έκδοση, δεύτερη ανατύπωση, <Άγρα>, Αθήνα 1987, σελ. 153 [Το πεζογράφημα Ο πεθαμένος και η ανάσταση, γραμμένο το 1938, εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1944 κι αποτελεί σταθμό για την ελληνική πεζογραφία, καθώς ο εσωτερικός μονόλογος, που είχε ήδη εισαχθεί απ’ το 1930, παίρνει στην περίπτωση Πεντζίκη μια διαφοροποιημένη και πιο εξελιγμένη μορφή. Ο συνειρμικός λόγος, που επηρέασε βαθύτατα την πεζογραφία μας, ειδοποιός διαφορά του Πεντζίκη ανάμεσα στους άλλους πεζογράφους του εσωτερικού μονολόγου, καταλήγει συχνά στην κατάργηση κάθε λογικής συνέπειας και φόρμας προαναγγέλλοντας σε μια εποχή τόσο παρωχημένη την εξέλιξη της πεζογραφίας στη σημερινή μορφή του μυθιστορήματος. Τα πράγματα ή οι λεπτομέρειες αυτονομημένα και περιγεγραμμένα εξαντλητικά, απαλλαγμένα από κάθε συναισθηματική συμπλήρωση, με αισθηματικά ωστόσο αποτελέσματα, σε συνδυασμό με μια μνήμη πλαστική που εκκινεί άλλοτε από το παρελθόν κι άλλοτε απ’ το παρόν κι έχει για ενδιάμεσους σταθμούς μια πλημμύρα γνώσεων ατέρμονης εμβέλειας και διακλαδώσεων, αποτελούν τα συστατικά του συνειρμού που βαδίζει στο ρυθμό ενός συχνά εξαρθρωμένου λόγου χροιάς βυζαντινής. Ο Πεντζίκης μόνο στενά γραμματολογικά μπορεί να ενταχθεί σε μια λογοτεχνική γενιά καθώς αποτελεί πάντα, από τον μεσοπόλεμο μέχρι σήμερα, ένα παρόν για την πεζογραφία μας.] [Τιμή πώλησης: 29,00 ευρώ. Με έκπτωση: 22,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ydatwn_yperekxeilishΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Υδάτων υπερεκχείλιση. Ανάλεκτα, ανυπόγραφο προλογικό σημείωμα, <Παρατηρητής>, Θεσσαλονίκη 1990, σελ. 362 [Το βράδυ μιας συντροφιάς / Νεκρολογία Μ. Σ. Πεντζίκη / Μαρτυρίες ενός δρόμου / Όνειρο, αναμνήσεις και σκέψεις / Μορφές φύλακες / Η αγάπη και το άτομο / Το αδιέξοδο κι η πύλη / Ένα ακρογιάλι / Ο πόλεμος ο σκοτωμένος κι ο τόπος του / Εντυπώσεις από τη δουλειά του ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα / Γνωριμίες (Σπύρος Παπαλουκάς – Αγλαΐα Παπά) / Προσεγγίσεις στο Άγιον Όρος / Ο Ναός του Πολιούχου Αγίου Δημητρίου / Έφυγε τις 8 και 10´ μ.μ. / Σ’ ένα μαγαζί / Διαδρομή (από Θεσσαλονίκης εις Σταυρόν) / Ελπίς εκ του ιδ´ βυζαντινού αιώνα / Τα γράμματα / Περί ουρανού / Σημείωση σχετική με την απεικόνιση της Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας / Γύρω από μια ζωγραφιά / Τρεις Νοεμβρίου / Επέτειος / Μια πτήση / Φαεινή και Νικόδημος / Μυστικιστικές απόψεις πάνω στην τοιχοποιΐα των εκκλησιών της Άρτας / Ποτέ δε θα γίνω λογοτέχνης… {Συνέντευξη στο περιοδικό Διαβάζω, τχ. 11} / Η συνάρτηση / Μια επιστολή / Απάντηση στο ερώτημα ‘Για την αποστολή του ελληνισμού σήμερα’ / Ημερονύκτιος στοχασμός / Περί ελευθερίας / Λογισμοί και δάκρυα / Κύπριος εκκλησιασμός / Ταξίδεμα του νου / Αριθμητικές και άλλες εξακριβώσεις στο διήγημα ‘Φλώρα ή Λάβρα’ {Για το διήγημα του Παπαδιαμάντη} / Μνήμης επίσκεψη / Υδάτων υπερεκχείλιση / Λόγος για την παράδοση των Ελλήνων και σχολιασμός του από τον σεβ. αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας κ. Στυλιανό Χαρκιανάκη / Ζεύγμα ετών / Αναζήτηση / Ζωϋφίου ημερήσιος νους / Τροχαίο συμβάν / Η Θεσσαλονίκη με καπέλο την περισπωμένη / Περιπέτειες και τέλος ενός πουλιού / Δοκιμή / Εκκλησιαστικές μορφές στον μακεδονικό αγώνα] [Τιμή πώλησης: 29,68 ευρώ. Με έκπτωση: 19,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

Egkataloipa_Iwannh_KnitellhΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Εγκατάλοιπα Ιωάννη Κνίτελλη. (Απόσπασμα σε συνέχειες), εισαγωγή-επιλογικό σημείωμα Γιάννης Δάλλας, <Συνέχεια>, Αθήνα 1994, σελ. 90 [‘‘Εγκατάλοιπα Ιωάννη Κνίτελλη: έπιπλα, μπουφές με πιατικά και τ’ απαραίτητα χρειώδη της κουζίνας και του φαγητού για δυο ανθρώπους· ντουλάπα με ολίγα φτωχά είδη ρουχισμού αντρικά και γυναικεία. Καρέκλες, τραπέζι, κομοδίνο, δυο κρεβάτια, σόμπα και κουβάς για τα ξύλα, είδη γραφείου και μικροπράματα δυσκολοκαθόριστα επιτραπέζια, εικονοστάσι με εικονίσματα και στέφανα, καντήλι, κηροπήγιο, δίσκος ξύλινος, δίσκος ασημένιος, λάμπα ηλεκτρική φορητή, σκάκι, τάβλι, φάρμακα, κοινόχρηστα, ένα σπεσιαλιτέ για γυναίκα κι ένα σκεύασμα ειδικό για άντρες, άδεια μπουκάλια ή μισογεμάτα, μεγάλες φωτογραφίες συγγενών, κάδρα για τον τοίχο, μια μισοσκισμένη τσάντα εγγράφων, μια κασετίνα με όλα τα χρειώδη της ζωγραφικής, εταζέρα με βιβλία, κάσα με βιβλία, κάσες, καλαθούνες γεμάτες με χαρτιά, χειρόγραφα, σχέδια, εικόνες, φωτογραφίες, αποκόμματα εφημερίδων, φακέλους κ.λπ., άδεια κουτιά από χαρτόνι, χαρτοφύλακας (dossier). Βαλίτσα από χαρτόνι, κομμάτι σκοινί, σακίδιο στρατιωτικό εγγλέζικο, άτλαντας γεωγραφικός μεγάλων διαστάσεων, έκδοσις 1912, γερμανικός. Βρισκόμαστε μέσα στην κάμαρη όπου υποτίθεται ότι έζησε ο Ιωάννης Κνίτελλης. Δύο παράθυρα, το ’να βλέπει τα γειτονικά σπίτια και πέρ’ απ’ αυτά κατά τα βουνά, το άλλο βλέπει τη θάλασσα. Επισήμως έχει πιστοποιηθεί ότι ο Ιωάννης ο Κνίτελλης ήταν μονάχος. Πρώτη αντίφαση. Τα πράγματά του βεβαιώνουν για μια ζωή δυο ανθρώπων από κοινού. Συζούσε με γυναίκα; Τα στέφανα πιστοποιούν γάμο. Αλλά δε βρέθηκε καμιά τέτοια πράξη στο ληξιαρχείο και στ’ όνομά του. Όλες οι μαρτυρικές καταθέσεις τον παρουσιάζουν μονάχο. Κανένας αρραβώνας στα δάχτυλά του. Ήρθαμε σήμερα, εγκατασταθήκαμε εδώ, απλώσαμε τα χαρτιά μας και ερευνούμε για τον κο Κνίτελλη. Δεν ξέρω αν μπορέσουμε να μείνουμε μέχρι τέλους ενταύθα, και αν θα ’χουμε την άνεση για την αναζήτηση και μελέτη μας. Πάντως έπρεπε πια ν’ αρχίσουμε τη δουλειά, καιρός ήταν…’’] [Τιμή πώλησης: 24,00 ευρώ. Με έκπτωση: 18,00 ευρώ.]

ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Το μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης, τέταρτη έκδοση (πρώτη ανατύπωση), <Άγρα>, Αθήνα 2005, σελ. 384 [Το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης κατέχει ιδιαίτερη, μοναδική ίσως θέση στο έργο του Nίκου Γαβριήλ Πεντζίκη: ακολουθεί, ακροθιγώς βέβαια, τους θεσμοθετημένους κανόνες του λογοτεχνικού είδους του μυθιστορήματος, μέσα σε ένα συγγραφικό σύμπαν που χαρακτηρίζεται όχι τόσο από πειθαρχία στη μορφή και τους κανόνες των διαφόρων λογοτεχνικών ειδών αλλά από οργιαστικές μεταμορφώσεις και ρυθμούς αφήγησης τόσο ποικίλους που σαστίζουν το νου. Το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης στην οριστική του σημερινή μορφή πρωτοεκδόθηκε το 1966. H μορφή αυτή του μυθιστορήματος είναι αποτέλεσμα εκτενούς, παλίμψηστης σχεδόν, επεξεργασίας και ανάπλασης της πρώτης γραφής του έργου, η οποία είχε ολοκληρωθεί με άλλο τίτλο το 1952 και αποσπάσματα της δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Μορφές. Οι καταβολές της πρώτης γραφής συνδέονται άμεσα και στενά με τον παραθερισμό του συγγραφέα και της αρχαιολόγου συζύγου του στην Κασσάνδρα της Χαλκιδικής το καλοκαίρι του 1950. O παραθερισμός αυτός ήταν η πρώτη έξοδος του συγγραφέα στην ύπαιθρο μετά από μια δεκαετία περιορισμού σε αστικό χώρο εξαιτίας της κατοχής και του εμφυλίου πολέμου. Tο μέθυσμα του συγγραφέα με το τοπίο αποτυπώνεται με ενάργεια στο ημερολόγιο του παραθερισμού που κράτησε τότε και δεσπόζει στο Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης, χαρίζοντάς μας απαράμιλλες σελίδες τοπιογραφικών περιγραφών και στοχασμού. Αντίστοιχο και ίδιας έντασης είναι το μέθυσμα του συγγραφέα με το γυναικείο σώμα. H μνημική παλίμψηστη επεξεργασία αξιώνει το μυθιστόρημα να προχωρήσει πέρα από τη ροή των γενετήσιων υγρών και να φτάσει τη ροή των δακρύων. Το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης συνδέεται με το γάμο του συγγραφέα, όπως η ομήλικη Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής συνδέεται με τον τοκετό και την πατρότητα. Πέρα από την εργοβιογραφική διασύνδεση, όμως, στο έργο αυτό συντελείται ένας γάμος με την ίδια τη λογοτεχνία, αφού το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης αποτελεί μια ιδιοφυή ανάπλαση και μεταμόρφωση του μυθιστορήματος Έρση του Γ. Δροσίνη (1922), που επιτρέπει στον συγγραφέα, μέσω ενός γόνιμου διαλόγου με τον Joyce και τον Παπαδιαμάντη, ν’ αγγίξει και να συναναστραφεί τα ομηρικά έπη, αποτυπώνοντας έναν γάμο συμπαντικό και χαρίζοντας στη νεοελληνική γραμματεία ένα μείζον γαμήλιο άσμα.] [Τιμή πώλησης: 20,69 ευρώ. Με έκπτωση: 13,50 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής, σχόλια-επίμετρο-επιμέλεια Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης, τρίτη έκδοση, <Άγρα>, Αθήνα 2008, σελ. 323 (και 16 σελ. με φωτογραφίες εκτός κειμένου) [‘‘Μέσα στην κάμαρή μου, δεξιά καθώς μπαίνουμε, έχω ένα κουτί γεμάτο λογής αναμνηστικά και κυρίως πολλές και διάφορες φωτογραφίες. Σκέφθηκα λοιπόν ότι με το υλικό αυτό θα μπορούσα να συνθέσω μια ενδιαφέρουσα πεζή αφήγηση. Πρόσωπα και πράγματα, όταν πολλές φορές τα ερευνώ εκεί μέσα, με ξαφνιάζουν και με απελπίζουν, καθώς, δυσκολευόμενος να ξαναβρώ την τάξη που είχαν στη ζωή, νοιώθω σα να περιπλανιέμαι ανάμεσα σ’ ερείπια ή μέσα σε κοιμητήριο. Σε τέτοιες περιπτώσεις μου κόβεται η λαλιά και μου είναι αδύνατο να εκφραστώ. Όμως αναδιπλούμενος γύρω από τη μνήμη σε στιγμές απόγνωσης όπως εκείνη πού σας ανάφερα, όταν επέστρεφα από το Ασβεστοχώρι, την παράλλη Κυριακή, κατέληξα σε μια τάξη απαρίθμησης, που εστάλαξε παρηγοριά και διάθεση υγιή και άρτια μέσα μου. (…) Μ’ ενδιέφερε ότι καταλάβαινα πως κάθε μνήμη είναι αριθμός, ότι σαν αριθμός έχει τη ρυθμική του κίνηση, με την οποία κυκλοφορεί μέσα στο άπειρο.’’] [Συμπεριλαμβάνονται επιστολές του Σινόπουλου, του Σεφέρη και του Ανδρέα Φωκά και κριτικές και παρουσιάσεις του συγκεκριμένου έργου.] [Τιμή πώλησης: 20,69 ευρώ. Με έκπτωση: 13,50 ευρώ.]

grafh_katoxhsΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Γραφή κατοχής. Το ανέκδοτο ‘Χειρόγραφο 1943’ μαζί με άλλα συναφή και παρεμφερή κείμενα, πρόλογος-σχόλια-επίμετρο-επιμέλεια Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης, <Άγρα>, Αθήνα 2008, σελ. 175 [Χειρόγραφο 1943 {Πανομοιότυπο – Μεταγραφή (Ποίημα της 14ης Ιουλίου 1943 – Σειρά ποιημάτων Φωτογραφίες – Αναγνώσματα)} / Συναφή και παρεμφερή κείμενα {Παράκληση – ‘Πλίνθοι, κέραμοι και ξύλα’ (απόσπασμα) – Πάνω στα βάσανα που επιβάλλει ο άνθρωπος στον άνθρωπο – Εκταφή – Απ’ την ανέκδοτη συλλογή Φωτογραφίες – ‘Έκτοτε δεν είχα πια κανένα πάρε δώσε με το Κόμμα’ – Μέσα στη συμφορά – Μορφές φύλακες – Μνήμη νεκρών – Ληξιαρχικώς – Το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης (απόσπασμα) – Ουρανός πένθιμος} / Συντομογραφίες / Εργοβιογραφικό χρονολόγιο] [Τιμή πώλησης: 33,81 ευρώ. Με έκπτωση: 22,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

2. Μελέτες για τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη

H_poihtikh_tou_N_G_PentzikhΓΙΟΥΡΗΣ, ΗΛΙΑΣ: Η ποιητική του Ν. Γ. Πεντζίκη, <Νεφέλη>, Αθήνα 2000, σελ. 255 [Εισαγωγή / Το αρχείο {Ένας τόπος παραγωγής (Προοίμιο – Ο συγγραφέας διαχειριστής του αρχείου – Η αρχειακή οικονομία της γραφής) – Όψεις μιας σημαίνουσας πρακτικής (Προοίμιο – Το παράδειγμα του εκφραστικού ρεαλισμού – Το παράδειγμα του αντικειμενικού ρεαλισμού) – Το πρόβλημα της αρχειακής οργάνωσης (Προοίμιο – Η Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής και το αίτημα της τάξης – Τα επιστημολογικά προβλήματα της αφηγηματικής τάξης: Οι συνολιστικές προθέσεις. Η ανατροπή των μεταγλωσσικών επιδιώξεων. Η ασυνεχής αφήγηση) – Το πρόβλημα του ολικού βιβλίου (Προοίμιο – Λόγος περί της μεθόδου – Η θέση του Αρχείου μέσα στο corpus του πεντζικικού έργου)} / Η σύνθεση {Προοίμιο – Αντιπροσωπευτικοί τρόποι γραφής : Οι Σημειώσεις εκατό ημερών (Προοίμιο – Επίπεδα ασυνέχειας – Η αρχαϊκή δομή) – Η αφηγηματική διαλεκτική διασποράς και οργάνωσης (Προοίμιο – Ο παράγοντας του χρόνου – Δομές διασποράς – Ο δομικός έλεγχος της πολλαπλότητας είναι αδύνατος) – Το παιχνίδι της τύχης (Προοίμιο – Μικρή ιστορία του λογοτεχνικού τυχαίου – Το τυχαίο ως δομή – Η γλώσσα του τυχαίου) – Η κληρονομιά των αφηγηματικών κανόνων (Προοίμιο – Παραδείγματα αξιοποίησης των κανόνων – Το μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης: Προοίμιο. Το οντολογικό σκάνδαλο. Η αδιαφορία, μια παράδοξη ολότητα) – Ένα έργο σε αναζήτηση των κανόνων του (Προοίμιο – Πώς κατακτάται η κανονικότητα – Ο κανόνας ως προϋπόθεση μιας ‘ανοιχτής’ πρακτικής) – Οι δυσκολίες της γραφής (Προοίμιο – Η πορεία και το σταμάτημα – Η ποιητική του δικτύου) – Οι δυσκολίες του αναγνώστη (Προοίμιο – Δομικός προγραμματισμός της ανάγνωσης – Μετα-ανάγνωση)} / Η θρησκευτικότητα {Οι θρησκευτικές παραναγνώσεις του Πεντζίκη – Ψηφαρίθμηση: Η διαμόρφωση μιας μεθόδου (Προοίμιο – Η χρήση της ιερότητας – Εφαρμογές της μεθόδου – Το ιερό σημαίνον – Μηχανιστική γραφή) – Η υπερβατικότητα της γραφής (Προοίμιο – Η μεταφυσική διάσταση του υπαγορευμένου λόγου: Προοίμιο. Τα παρεπόμενα της μεταφυσικής. Οι εξουσίες του αναγνώστη – Η γλωσσολογική διάσταση του υπαγορευμένου λόγου)} / Επιλεγόμενα {Προοίμιο – Πέραν της μορφής: Μια αισθητική της αδεξιότητας; – Αισθητική του χάους – Η δυναμική του πεντζικικού έργου} / Βιβλιογραφία] [Τιμή πώλησης: 12,50 ευρώ. Με έκπτωση: 9,00 ευρώ.]

3. Αφιερώματα περιοδικών

Diavazw_N_G_PentzikhsΔιαβάζω, τχ. 407, Μάιος 2000: Ν. Γ. Πεντζίκης, επιμέλεια αφιερώματος Βάσω Αλεξανδράκη [Ανυπόγραφο: «Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης» / Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης: «Χρονολόγιο Ν. Γ. Πεντζίκη (1908-1993)» / Ντίνος Χριστιανόπουλος: «Το πεζογραφικό έργο του Ν. Γ. Πεντζίκη» / Περικλής Σφυρίδης: «Το ζωγραφικό έργο του Ν. Γ. Πεντζίκη» / Κάρολος Τσίζεκ: «Δασκάλου μνήμη» / Ν. Γ. Πεντζίκης: «Φαινόμενο και ερμηνεία» {Δοκίμιο} / Ν. Γ. Πεντζίκης: «Κυριακή στη θάλασσα» {Φωτοτυπία διηγήματος} / Ν. Γ. Πεντζίκης: «{Επιστολή}» {Φωτοτυπία επιστολής} / Γιάννης Δημητρακάκης: «Η προβληματική του υποκειμένου στο έργο του Ν. Γ. Πεντζίκη» / Ηλίας Γιούρης: «Μια ματιά στο εργαστήρι του συγγραφέα» / Βάσω Αλεξανδράκη: «Το μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης: Ένα οριακό μυθιστόρημα» / Σωτήρης Λιόντος – Βάσω Αλεξανδράκη: «Εργογραφία Ν. Γ. Πεντζίκη»] [Τιμή πώλησης: 10,00 ευρώ. Με έκπτωση: 7,50 ευρώ.]

Ίβυκος, τχ. 15, Χειμώνας 1997: Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης [Δημήτρης Πιστικός: «Σημείωμα του επιμελητή» / Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης: «Τρία ποιήματα από τη συλλογή Παλαιοντολογικά» / Γιάννης Καραμητσόπουλος: «Χρονολόγιο Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη» / Τάκης Αντωνίου: «Πεντζίκης, ένας μαΐστορας από μια άλλη εποχή» / Δημήτρης Γιάκος: «Ένας αδικημένος» / Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου: «Μικρό σημείωμα προς μελλοντικό αναγνώστη» / Δημήτρης Ι. Καραμβάλης: «Θέσεις για την ποίηση του Ν. Γ. Πεντζίκη» / Φρόσω Κλαμπανιστή: «Λογική και αισθητική των πραγμάτων στην ποίηση του Ν. Γ. Πεντζίκη» / Χρήστος Κορέλας: «Πεντζίκης: Η ποιητική πεζογραφία του» / Ανθή Παπαθανασίου: «Η ατομική αναζήτηση και το συνολικό πρόσωπο της ζωής στην ποίηση του Πεντζίκη» / Δημήτρης Πιστικός: «Το εκατοστό δέκατο τρίτο όνειρο ή λόγος πεντζίκειος υπέρ αναπαύσεως των ποιητών» / Θ. Μ. Πολίτης: «Οι ποιητικές ‘παρεμβάσεις’ ενός σημαντικού πεζογράφου και ζωγράφου. Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης Ποιήματα. (Παλαιοντολογικά). Η αναδρομική (1930-1980) ‘έκθεση’ ποιημάτων σε βιβλίο (1988)» / Βάια Σπυρέλη: «Κατά Ν. Γ. Πεντζίκη αγγέλιον» / Χρυσούλα Σπυρέλη: «Μία προσέγγιση στην αλληλογραφία του Ν. Γ. Πεντζίκη με τον Δημήτρη Πιστικό» / Μιχάλης Σταφυλάς: «Απόπειρα προσέγγισης του Ν. Γ. Πεντζίκη μέσω της ποιητικής συλλογής Ποιήματα. (Παλαιοντολογικά)» / Δανάη Στρατηγοπούλου: «Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης: ‘Ποίηση παλαιοντολογική’» / Κώστας Τριανταφυλλίδης: «Ο κυρ Νίκος μας. (Εις ήχον ευθύν)» / Μάκης Τσέλιος: «Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης: Ο ‘αμαρτωλός’ άγιος του λόγου και του χρωστήρα» / αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός Χαρκιανάκης: «Πεντζίκης ο ανεπιφύλακτος» / Ελένη Χωρεάνθη: «Η ποίηση στο Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης. (Από τις Καμπάνες του Γιώργου Θεοτοκά στο Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης του Ν. Γ. Πεντζίκη)»] [Τιμή πώλησης: 32,00 ευρώ. Με έκπτωση: 24,00 ευρώ.]

Nea_Estia_1817Νέα Εστία, τχ. 1817, Δεκέμβριος 2008: Αφιέρωμα στον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη (1908-1993) [Μισέλ Φάις: «‘Επιθυμούσε ένα σχήμα…’ / Περικλής Σφυρίδης: «Η κοσμοθεωρία του Ν. Γ. Πεντζίκη από τον πεζό λόγο στη ζωγραφική δημιουργία» / Βαγγέλης Χατζηβασιλείου: «Μια εκρηκτική στιγμή της νεωτερικότητας στη νεοελληνική πεζογραφία» / Σάββας Μιχαήλ: «Esponja Gloriosa ή ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης 20000 λεύγες υπό την θάλασσα» / Έφη Πέτκου: «Ο κυκλικός χρόνος της μνήμης και η θεϊκή αχρονία στην ποιητική του Ν. Γ. Πεντζίκη» / Εύη Βογιατζάκη: «Χριστιανική ποιητική και νεωτερικότητα στο έργο του Ν. Γ. Πεντζίκη ή ο κονιορτοποιός, ο ‘σακόραφος’ και ο Πωσνατομπούμ στη χώρα του Τίποτα» / Βαρβάρα Ρούσσου: «Το πρώτο δημοσιευμένο ποίημα του Ν. Γ. Πεντζίκη ‘Εξιστόρηση των σχέσεων του εαυτού μου με πρόσωπα και πράγματα’ / Αντώνης Πασπαλάκης: «Η ωριμότητα του Αντρέα Δημακούδη. Οι αλλαγές στην έκδοση του 1977 και η σημασία τους» / Ευαγγελία Τολιοπούλου: «Η ολοκλήρωση του σχήματος. Από τον Αντρέα Δημακούδη στον Πεθαμένο και την ανάσταση» / Νίκος Παπαχριστόπουλος: «Νικολάου Γαβριήλ Πεντζίκη Ο πεθαμένος και η ανάσταση» / Φώτης Συμεωνίδης: «Μικρά κείμενα του Ν. Γ. Πεντζίκη από το 1935 έως το 1941» / Δημήτρης Βλαχοδήμος: «Πεντζίκης και Μακρυγιάννης. Συμβολή στη λογοτεχνική ανακάλυψη του Μακρυγιάννη κατά τη δεκαετία του 1930» / Δέσποινα Παπαδοπούλου: «Η παρουσία του Ν. Γ. Πεντζίκη στο περιοδικό Κοχλίας (1945-1948)» / Λουκάς Π. Λιναράς: «Ο πεθαμένος και η ανάσταση: Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη», παρουσίαση-επίμετρο Δημήτρης Βλαχοδήμος] [Τιμή πώλησης: 16,23 ευρώ. Με έκπτωση: 11,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.