ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ

analysh_ths_neoellhnikhs_astikhs_ideologias_1ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡ. Σ.: Ανάλυση της νεοελληνικής αστικής ιδεολογίας (από το 1880 ως σήμερα), Αθήναι 1975, σελ. 191 [Πρόλογος / Περί… φιλοσοφείν / Τι πίστευαν οι αρχαίοι για την ποιητική δραστηριότητα των Νεοελλήνων / Μερικές πνευματικές συντεταγμένες του συγχρόνου κόσμου και Ελλάς / Προσπάθεια δημιουργίας του ελλ. κράτους στον πνευματικό τομέα / Το γλωσσικό ως διάσταση της διεθνούς επί της Ελλάδος πολιτικής / Το γλωσσικό ως εσωτερική κοινωνική επίπτωση / Το γλωσσικό και η κάλπη / Γλωσσικό και ‘‘γενιά του ’30’’. (Η γένεση του νεοελληνικού λαϊκισμού) / Το ‘αίτημα της Ευρώπης’ / Τα πνευματικά προαπαιτούμενα της ελλ. εξωτερικής πολιτικής. (Περίπτωση Κύπρου) / Η Αριστερά ως λαϊκιστικός σεξουαλικός οργανισμός / Περί του αναλλοιώτου της νεοελληνικής παιδείας / Επιλογικός λόγος] [Τιμή πώλησης: 32,00 ευρώ. Με έκπτωση: 24,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡ[ΑΣΙΜΟΣ] Σ.: Νεοελληνισμός και ιστορικές συσχετίσεις, <Γραμμή>, Αθήναι 1977, σελ. 151 (και συνοδευτικό φυλλάδιο με τίτλο ‘Περί ακολουθιών’. {Πρόλογος}) [‘‘Ο ελληνικός λαός έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό σχετικά με τους άλλους: ότι πάντα ευρέθηκε στο επίκεντρο της ιστορίας, γιατί η Ελλάδα ήταν το σημείο διαχωρισμού των πολιτισμών. Ήταν το σημείο-όριο. Η αντοχή του ήταν ως το 1821. Με την απελευθέρωσή του αρχίζει η πτώση του στην αδράνεια. Κατεστραμμένος από την δυσβάσταχτη ιστορική του αντίσταση, στα χρόνια της τουρκοκρατίας, έπεσε έρμαιος στην νεώτερη ιστορία χωρίς να μπορέσει ως τώρα να συντονίσει την ιστορική του κούραση με τον ταχύ της βηματισμό. Χωρίς τα έμφυτα χαρίσματα του ελληνικού λαού, είναι λίγο δύσκολο να εξηγήσει κανένας το συνεχές γεννοβόλημα των πολιτισμών που ξεπετάχτηκαν ως τώρα από την ελληνική Γη. Γιατί το ιδιάζον χαρακτηριστικό των πολιτισμών αυτών είναι ότι είναι ελληνικοί – ότι δηλαδή φέρουν δηλαδή στην επανάληψή τους το επίθετο ελληνικός. Στους ανατολικούς πολιτισμούς όπως και στον σύγχρονο ευρωπαϊκό είναι συνεταίροι πολλοί λαοί. Στον σύγχρονο ευρωπαϊκό πολιτισμό υπάρχει γαλλική, γερμανική και αγγλική συμμετοχή. Όταν λέμε δυτικός πολιτισμός, εννοούμε αυτομάτως και τα τρία αυτά πράγματα. Όταν όμως λέμε ελληνικός ή βυζαντινός πολιτισμός, το εννοούμε αποκλειστικά ως έργο ενός και μόνου λαού – του ελληνικού. Δεν πρόκειται για ομάδες λαών που δημιουργούν ισοδυνάμους πολιτισμούς, αλλά για την ιστορική δραστηριότητα ενός και μόνου ολιγοπληθούς λαού. Η διαφορά έχει μεγάλη σημασία για τον χαρακτηρισμό του ίδιου του λαού. Χαρακτηρισμός που δεν μπορεί να είναι άσχετος με το ότι κατόρθωσε να διατηρήσει αμιγή τα διακριτικά της εθνικής του φυσιογνωμίας, μέσα στην τόση και τέτοια του ιστορία. Τίποτε απ’ ό,τι είχε δεν έχασε ο Έλληνας κατακτημένος. Ο Τούρκος κατέκτησε ό,τι ήταν δυνατόν να κατακτηθεί: το πλάτος. Κατά βάθος ο ελληνισμός από τίποτε το εξωτερικό δεν μπόρεσε να επηρεασθεί κι αυτό είναι το δείγμα της ιστορικής του υπεροχής και της βιολογικής του ακμαιότητας. Βαθύτατα λαϊκός ο νεοελληνικός πολιτισμός μέσω της εκκλησιαστικής του παράδοσης, βρέθηκε ενώπιον του Τούρκου με δυο ακαταμάχητα όπλα: την γλώσσα του και την ορθοδοξία. Ότι ο ελληνισμός ανεγνώριζε την ιστορική του ταυτότητα στην ορθοδοξία, ήταν το γεγονός που τον έκανε ν’ αποστρέψει το πρόσωπό του από τους δυτικούς αιώνες και να στραφεί προς τον Τούρκο, ξέροντας προκαταβολικά πως θα τον φθείρει. Ίσως τότε να μη μπορούσε να συμβεί διαφορετικά. Ο Έλληνας του Βυζαντίου συνταύτισε την θρησκευτική του επάρκεια με την ιστορική του επάρκεια και πίστεψε στην αναβίωσή του. Δεν μπορούσε βέβαια να προβλέψει τον Μαρξ και την επιστημονική δομή του σύγχρονου κόσμου. Δεν είναι τυχαίο που ο πατριάρχης Γρηγόριος αφορίζει ως τον 19ο αιώνα όσους ασχολούνται με την επιστήμη και τους λέει ‘αφύλακτους’, και ότι ο Ευγένιος Βούλγαρης αναγκάσθηκε να εξορισθεί στην Ρωσία λόγω της επιστημονικής του ενασχόλησης. Η ορθοδοξία ήταν επάρκεια και όχι αγωνία που θα μπορούσε να βγάλει τον Γαλιλαίο. Εύστροφος απ’ την παράδοσή του ο Έλληνας και πολιτικά ευέλικτος συγκέρασε αυτές τις ιδιότητές του στον φαναριωτισμό, ώσπου τον Τούρκο τον έφθειρε. Αν οι Τούρκοι κατακτούσαν οποιονδήποτε άλλο λαό, η αυτοκρατορία τους δεν θα τέλειωνε και ίσως η ιστορία να ήταν κάπως διαφορετική. Η σοφία αλλά και το μέγα μειονέκτημα της οθωμανικής κυριαρχίας, στην συγκεκριμένη περίπτωση των Ελλήνων, είναι, όπως γράφει ο Φίνλεϋ, ότι εστήριξαν την διοίκησή τους σε έναν βαθύτατο τρόπο παροχής αυτοδιοίκησης στους κατακτημένους λαούς. Και επειδή εδώ οι κατακτημένοι ήσαν Έλληνες ή ελληνοτραφείς και ήταν μέγα το βάθος, αντί να αλλοιωθούν αυτοί, διαλύθηκε η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Είναι όμως μεγάλη η κούραση να καταστρέψεις μιαν αυτοκρατορία ως κατακτημένος. Από την πρώτη ώρα της λευτεριάς του ο Έλληνας βρέθηκε με εγγενές ελάττωμα τον φαναριωτισμό. Η μεγάλη δύναμη της επιβίωσής του, έγινε πληγή αθεράπευτη. Ύστερ’ από 4 αιώνες απώλειας της ιστορικής του πορείας, δεν βρήκε την δυνατότητα ή ευκαιρία της κοινωνικής του ενδοσκόπησης. Και έτσι απαράσκευος ως ήταν, έπεσε στην δίνη της νεώτερης ιστορίας του καπιταλισμού. Είπαμε ότι η Ιστορία δεν είναι ηθική. Όπως βρέθηκαν οι Έλληνες, έτσι χρησιμοποιήθηκαν. Ο Καποδίστριας ήταν η μοναδική ελπίδα, μα από την άλλη μεριά ήταν ο Μακρυγιάννης. Σαν τον Μακρυγιάννη ήταν πολλοί και σαν τον Καποδίστρια κανένας. Δεν είχαν λόγο οι ξένοι να μην σεβασθούν την θέληση των πολλών και να μην ενισχύσουν την εσωτερική υποτροπή του φαναριωτισμού. Το ‘πόλεμος πάντων πατήρ’, σημαίνει ότι οι λαοί δεν μπαίνουν στην Ιστορία με δάνεια εμπειρία. Ας κακολογεί ο Μακρυγιάννης τους ξένους που δεν μας πήραν από το χέρι, όπως κάνουν στα μικρά παιδιά. Κανένας λαός δεν μπορεί να κάνει τίποτε για τους λαούς που δεν είναι οι ίδιοι ικανοί να κερδίσουν την ιστορική τους πείρα. Ο Φαναριώτης έχει το χαρακτηριστικό των συνθηκών που τον γέννησαν: δεν φταίει για ό,τι κάνει στους άλλους, γιατί από πάνω του έχει τον εξαναγκασμό του αυθέντη. Αυτή είναι η βαθιά του συνείδηση, η ανευθυνότης…’’] [Τιμή πώλησης: 12,00 ευρώ. Με έκπτωση: 9,00 ευρώ.]

ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡ[ΑΣΙΜΟΣ] Σ.: Η Ανατολική Μεσόγειος ως ευρωπαϊκή ιστορία. (Άποψη μιας προοπτικής), 1ος τόμος, Αθήναι 1984, σελ. 309 [Τιμή πώλησης: 34,00 ευρώ. Με έκπτωση: 25,50 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ Σ.: Ανάλυση της νεοελληνικής αστικής ιδεολογίας, δεύτερη έκδοση, <Ροές>, Αθήνα 1989(;), σελ. 268 [Εισαγωγή / Πρόλογος α΄ εκδόσεως / Περί… φιλοσοφείν / Τι πίστευαν οι αρχαίοι για την ποιητική δραστηριότητα των Νεοελλήνων / Μερικές πνευματικές συντεταγμένες του συγχρόνου κόσμου και Ελλάς / Προσπάθεια δημιουργίας του ελλ. κράτους στον πνευματικό τομέα / Το γλωσσικό ως διάσταση της διεθνούς επί της Ελλάδος πολιτικής / Το γλωσσικό ως εσωτερική κοινωνική επίπτωση / Το γλωσσικό και η κάλπη / Γλωσσικό και ‘‘γενιά του ’30’’. (Η γένεση του νεοελληνικού λαϊκισμού) / Το ‘αίτημα της Ευρώπης’ / Τα πνευματικά προαπαιτούμενα της ελλ. εξωτερικής πολιτικής. (Περίπτωση Κύπρου) / Η Αριστερά ως λαϊκιστικός σεξουαλικός οργανισμός / Περί του αναλλοιώτου της νεοελληνικής παιδείας / Επίλογος ή απάλυνση του νεοελληνικού πόνου δια διαχωρισμού των ανομοίων / Υποσημειώσεις] [Τιμή πώλησης: 32,00 ευρώ. Με έκπτωση: 24,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ Σ.: Η Ελλάς ως κράτος δικαίου, <Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου>, Αθήνα 1990, σελ. 461 [Προοίμιον / Επί του θέματος / Το θέμα / Σχόλιον εφ’ όλης της ύλης / Επιλογικόν συμπέρασμα / Περίληψη του βιβλίου στα γερμανικά] [Τιμή πώλησης: 42,60 ευρώ. Με έκπτωση: 32,00 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ Σ.: Το ‘Ανατολικόν Ζήτημα’ σήμερα, <Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου>, Αθήνα 1998, σελ. 432 [Επί τη εκδόσει / Επί της… ‘ελευθερίας του λόγου’ {Προοίμιο – Η ευρωκεντρική ιδεολογία – Η προβληματική των σχέσεων ‘Ευρώπης’ και Μεσογείου – Κοινή γνώμη, ιδεολογία και ιστοριογραφία – Η ‘φιλοσοφία’ του λιμπεραλισμού – Ο ανατολικός χριστιανισμός – ‘Παγκόσμια οικονομία’ και Μεσόγειος – Η Ευρώπη ως αόριστη έννοια – Η σημασία των Βαλκανίων – Μεσευρώπη, Πανευρώπη και τρέχουσα κρίση – Η έννοια της φυσικής Ευρώπης – Τα θρησκευτικά πράγματα – Η Ελλάς ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Η περιπέτεια της συγγραφής} / Βοηθητικές υπομνήσεις {Προοίμιο – ‘Εθνική’ ιδεολογία και διεθνής τάξη – Κοινωνικές σχηματοποιήσεις του αρχαίου κόσμου και νέα ιστορικά περιεχόμενα – Καπιταλισμός και νέος διεθνισμός – Μεσογειακές διεργασίες του παρελθόντος – Προς νέα οργάνωση της παραγωγής – Δυτικός και ανατολικός ελληνορωμαϊσμός – Η ανθρωπότης ως ενιαία κοινωνία και η προβληματική της τεχνολογίας – Διεθνείς οργανισμοί, πολυεθνικές και ιδεολογικά δεδομένα – Η έννοια της προόδου (Οι περί ζωής αντιλήψεις – Η ευρωπαϊκή δυναμική και η παγκόσμια πολιτική – Η επιστημονική γνώση, η ‘μάζα’ και τα όρια του φιλελευθερισμού) – Διαχείριση των γηγενών πολιτισμών και μεταπολεμική νέα εποχή – Η ιστορική αμηχανία της δυτ. Ευρώπης – Ο ρόλος των θρησκειών – Δ. Ευρώπη, αποικίες και ανατολ. Μεσόγειος – Η Ελλάς ως έννοια – Η δυναμική των Βαλκανίων} / Επίλογος / Περίληψη] [Τιμή πώλησης: 19,17 ευρώ. Με έκπτωση: 14,50 ευρώ.] [ΕΠΩΛΗΘΗ]

ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ, ΓΕΡ[ΑΣΙΜΟΣ] Σ.: Επί της δομής του νεοελληνικού κράτους. (Ο εθνισμός των πρώτων μετεπαναστατικών εν Ελλάδι χρόνων υπό τρέχουσαν έποψη), πρόλογος Γ. Ν. Ζερβογιάννης, τρίτη έκδοση, <Βιβλιοπωλείο Διονυσίου Νότη Καραβία>, Αθήνα 2012, σελ. 6+230 [Εισαγωγή / Σημειώσεις εισαγωγής / Κείμενον: ‘Ο εθνισμός των πρώτων μετεπαναστατικών εν Ελλάδι χρόνων υπό τρέχουσαν έποψη’ / Σημειώσεις κειμένου / Αντί επιλόγου / Περίληψη του βιβλίου στα γερμανικά / Περίληψη του βιβλίου στα γαλλικά] [Σειρά: Βιβλιοθήκη ιστορικών μελετών, αρ. 294] [Τιμή πώλησης: 12,25 ευρώ. Με έκπτωση: 8,50 ευρώ.]

Advertisements